Nyheter

Ann-Sofi Söderqvist fick årets Gullinpris och gav två fina konserter

Den 7 juli delades årets Gullinpris ut till Ann-Sofi Söderqvist i Sanda kyrka på Gotland där Lars Gullin föddes för 91 år sedan. Priset består av ett stipendium på 20 000 kronor finansierat av Laila och Charles Gavatins stiftelse för jazzmusik samt en statyett av den gotländske konstnären Stina Lindholm finansierat av Region Gotland.

I samband med prisutdelningen gav stipendiaten tillsammans med ”husbandet” två välbesökta och bejublade konserter. Husbandet bestående av Jan Allan trumpet, Georg Riedel bas, Daniel Svensson gitarr och Gunnel Mauritzson sång inledde med Gullins Subway. Melodin hette från början Tunnelbanan eftersom den skrevs av Lars Gullin på tunnelbanan mellan Farsta och T-centralen och framfördes samma kväll. Detta berättade Jan Allan som var med vid tillfället.

Gunnel Mauritzson tolkade Visa från Utanmyra på ett utsökt sätt. Hon utnämnde Jazz på svenska, där Visa från Utanmyra ingick, till världens bästa skiva. Georg Riedel som medverkade på den klassiska inspelningen med Jan Johansson log förnöjt och protesterade inte.

Vi hann också lyssna till en underskön version av Bernsteins Some other time som ledde tankarna till Bill Evans klassiska tolkning innan det var dags för Ann-Sofi Söderqvist att presentera sig. Hon bjöd på fint spel på både trumpet och flygelhorn och vi fick också lyssna till flera av hennes kompositioner. Weird blues och Home skrevs och arrangerades ursprungligen för hennes storband men vi kunde konstatera att även i det mindre formatet var kompositionerna var synnerligen hörbara. Man kunde också ana ett visst släktskap med Lars Gullins komponerande. I två Gullinmelodier nämligen Fine together och I’ve seen fick Ann-Sofi tillfälle att visa vilken fin solist hon är. Gunnel Mauritzson har skrivit en text till Lars Gullins gospelsinspirerade Freedom och där fick vi också lära oss att Lars Gullins stora intresse för allt som växer nog härstammade från pappa Viktors botaniska trädgård.

Konserterna blev synnerligen lyckade och en fin start på musiksommaren på Gotland.

Lars-Olof Naessén

Gullinpristagaren Magnus Lindgren gjorde succé vid Sandakonserterna 2018

Sandakonserten 2018. Fr.v. Daniel Svesson, Georg Riedel, Jan Allan, Gunnel Mauritzon, Magnus Lindgren. Foto: Danny Gullin

Recesion av konserterna i Sanda 2018

Den 1 juli mottog Magnus Lindgren årets Lars Gullinpris i Sanda kyrka på Gotland. Priset består av ett stipendium på 20 000 kronor finansierat av Laila och Charles Gavatins stiftelse för jazzmusik samt en statyett av den gotländske konstnären Stina Lindholm finansierad av Region Gotland.

I samband med prisutdelningen gav Magnus Lindgren tillsammans med ”Sandakvartetten” – Jan Allan, Georg Riedel, Gunnel Mauritzson och Daniel Svensson – två konserter. Magnus är kanske mest känd som tenorsaxofonist men den här kvällen fick vi njuta av hans spel på flöjt, klarinett och inte minst barytonsax, väldigt passande för en Gullinkväll som denna. Det blev många välkända Gullinmelodier bland annat Subway, Fedja, Peter of april och inte minst avslutningsnumret Danny’s dream. I en hyllning till flöjtisten Herbie Mann visade Magnus dessutom att det går utmärkt att använda sig av modern elektronisk teknik i den åttahundraåriga miljö som Sanda kyrka erbjöd.
Gunnel Mauritzson tolkade på ett fint sätt några av Lars Gullins vackraste melodier, bland annat Fedja med en underfundig text av Ylva Eggehorn och temat ur kvarteret Oron där Verner von Heidenstam berömda dikt Ensamhetens tankar – ”…jag längtar stenarna där barn jag lekt…” – visade sig passa alldeles utmärkt.
”Det här är den bästa konsert jag någonsin varit på”, konstaterade flera av de entusiastiska åhörarna och det är bara att instämma i hyllningskören. För den som missade Sandakonserterna kommer en ny chans att lyssna till Magnus Lindgren 25 oktober då han är tillbaka på Gotland för att spela på Roxys jazzklubb i Visby.

Lars-Olof Naessén


Lars Gullin 90 uppmärksammades på KMH

Recension av seminariet och konserten på KMH 2018

Kungliga Musikhögskolan – KMH – uppmärksammade 19 och 20 april jubileumsåret LG 90 genom att dels arrangera ett seminarium, dels genomföra en jubileumskonsert med Lars Gullins musik.
Seminariet om Lars Gullin och hans musik leddes av Jan Bruer och Jan Levander. De gav de cirka 70 besökarna intressanta inblickar i Lars Gullins musikliv både som musiker, kompositör och arrangör. Det hela illustrerades med uppspelningar och analyser av kompositioner och arrangemang på ett pedagogiskt och begripligt sätt.
Konserten bjöd på en rad välkända Gullinkompositioner – bland annat Fedja, Merlin, Dyningar, Peter of April, Silhouette, Dannys dream – som framfördes i lite olika konstellationer av elever från KMH. De flesta arrangemangen var gjorda av Lars Gullin och flera av melodierna hade vokala inslag där vokalisten hade svarat för texten.
Lennart Åberg, som spelat med Lars Gullin vid flera tillfällen bland annat ett antal inspelningar, var kvällens gästsolist och framförde på sopransax bland annat Holy Grail på ett utsökt sätt, mycket personligt och innerligt.
Kvällens höjdpunkt var framförandet av Gullins Aeros Aromatic Atomica som blev Gullins sista komposition. Sviten lär ha framförts endast en gång 1976 då den också spelades in av Radiojazzgruppen. Låt oss hoppas att denna vackra, spännande och nyskapande musik kommer att spelas betydligt oftare i framtiden. KMH-eleverna spelade så bra att Lennart Åberg lite motvilligt konstaterade att det lät minst lika bra som när Radiojazzgruppen gjorde sin inspelning drygt 40 år tidigare.
De entusiastiska cirka 400 besökarna var tacksamma för en mycket fin konsert och många uttryckte en förhoppning om att snart få höra denna vackra musik igen. Det är ju inte nödvändigt att vänta på ett jubileum.

Lars-Olof Naessén



 Saxat ur Roger Bergners runa i OJ
”En av våra allra finaste och mest personliga jazzpianister har gått ur tiden. ”Fager” som han kallades debuterade på skiva 1955 med en EP på Moderna Music, en kvintettinspelning under ledning av saxonfonisten Rolf Billberg. I denna ingick också Lars Gullin, Georg Riedel och Bosse Stor.

Fager fortsatte att spela med Gullin, under några år på 50-talet och de spelade in skivor 1957-58. Fager kan bland annat höras tillsammans med Gullin i ett utmanande spel i låten <i>A night in Tunisia (Sonet)</i> eller som en följsam och inkännande ackompanjatör i Fall in love to easily (Philips)

Count per Day

  • 54862Antal besökare totalt:
  • 47Besökare idag: