Välbesökt på sällskapets årsmöte 2016

Det blev hela 50 medlemmar som deltog i Lars Gullin Sällskapets årsmöte på Myntkabinettet i Stockholm. ”Nästan en tredjedel av antalet medlemmar närvarande, det måste nog vara rekord i en ideell förening”, konstaterade Sällskapets ordförande Lars-Olof Naessén. Lars-Olof berättade att styrelsen fokuserar tre insatser under 2016: rekrytera nya medlemmar – speciellt unga musiker, marknadsföra och kommunicera hemsidan samt förbereda att 2018 – då Lars Gullin skulle ha fyllt 90 år – blir ett år då Gullins musik uppmärksammas och framförs i hela Sverige. Årsmötet uppmärksammade att under 2018 kommer det att vara 25 år sedan Sällskapet bildades.

När årsmötesordföranden Peranders Sandström förklarat årsmötet avslutat hade styrelsen fått både ansvarsfrihet och omvalts samt fått förstärkning genom nyval av Danny Gullin och Birthe Wetter. Birthe blir yngst i styrelsen. Hon trakterar många saxofoner och även flöjt. Baryton är huvudinstrument. Birthe har även gjort ett examensarbete om Lars Gullin. Just nu pluggar hon journalistik (tar examen till sommaren) och är dessutom sekreterare i Riksförbundet Unga Musikers distriktsstyrelse.

Efter årsmötesmiddagen gavs en jazzkonsert med sju studenter från Kungl. Musikhögskolan som spelade musik av Lars Gullin. ”Ungdomarna var fantastiskt bra, fräscha arr och fint solospel på våra gamla älskade hits.”

Verifierad av ExactMetrics